• W naszym przedszkolu
          w roku szkolnym 2021/2022 będziemy realizować
          Innowację Pedagogiczną
          „Liczę, mierzę, ważę i konstruuję”

          z zakresu rozwijania kompetencji matematycznych
          Autorem innowacji są nauczycielki Barbara Kluz i Paulina Wiernicka

          „Matematyka jest delikatnym kwiatem, który rośnie nie na każdej glebie
          i zakwita nie wiadomo kiedy i jak"

          (Jean Fabre)

          Dzięki wprowadzeniu innowacji pedagogicznej „Liczę, mierzę, ważę i konstruuję ” przedszkolaki będą uczestniczyć w szeregu działań matematycznych połączonych z różnymi sferami aktywności, takimi jak: zabawa, muzyka, integracja z tekstami literackim, poznawanie świata przyrody, konstruowania gier planszowych oraz elementami programowania. Sposoby działania zawarte w innowacji pomogą pogłębić zainteresowanie tematem, pozwolą przyswajać bez trudu nową wiedzę i umiejętności, a także rozwijać własne pomysły. Dzięki wprowadzeniu zaplanowanych działań dzieci będą miały możliwość nauki poprzez zabawę oraz zaprzyjaźnienia się z matematyką – „królową wszystkich nauk”.

          Innowacja „Liczę, mierzę, ważę i konstruuję” opiera się na założeniu - nauka poprzez zabawę, praktyczne działanie i eksperymentowanie. Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Ma charakter otwarty – jego treści mogą być rozszerzane w zależności od zainteresowań i zdolności dzieci. W ramach innowacji zaplanowano szereg działań stwarzających warunki do kształtowania u dzieci kompetencji matematycznych.
          Działaniem innowacyjnym zostaną objęte dzieci ze wszystkich grup wiekowych.

          Cele ogólne innowacji to przede wszystkim:
          • wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola w zakresie wychowania przedszkolnego o możliwości rozwijania zainteresowań i nabywania umiejętności związanych z naukami ścisłymi a także rozwijania motywacji do nauki, jako źródła wiedzy poprzez zastosowanie technologii informatycznej
          • intensywne wspomaganie rozwoju inteligencji operacyjne dzieci
          • kształtowanie odporności emocjonalnej potrzebnej dzieciom do pokonywania trudności
          • rozwijanie umiejętności matematycznych stosowanych w codziennym życiu
          • stwarzanie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości;
          • kształtowanie umiejętności dokonywania, w toku działania, prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania oraz rozumienia związków przyczynowo-skutkowych
          • wspieranie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz wspomaganie tych, które rozwijają się wolniej lub nieharmonijnie;
          • wprowadzanie dzieci w matematyczną metodę ujmowania świata materialnego;
          • kształtowanie wyobraźni dziecięcej;
          • kształtowanie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego;
          • stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych;
          • wyzwalanie pozytywnych emocji rozwijających zainteresowania światem matematyki;
          • rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości;

          Treści programowe zostały opracowane w obszarach dotyczących:
          • orientacja przestrzenna – kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i rozmawiać o tym, co się wokół niego dzieje.
          • rytmy i rytmiczność – rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach; potrzebne są przy nabywaniu umiejętności liczenia i rozumienia sensu mierzenia.
          • określenie czasu.
          • przewidywanie następstw – przyczyna i skutek.
          • liczenie - kardynalny i porządkowy aspekt liczby
          • dodawanie i odejmowanie na konkretach i w pamięci (dzieci starsze), zapisywanie czynności matematycznych zgodnie z możliwościami dzieci (kropkami lub znakami)
          • porównywanie zbiorów liczb
          • ważenie z użyciem wagi i odważników
          • mierzenie objętości płynów
          • klasyfikowanie, systematyzowanie – czyli wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych do tworzenia pojęć (wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach – segregowanie).
          • intuicja geometryczna – kształtowanie pojęć geometrycznych – dziecko konstruuje w swoim umyśle pojęcia: figury, układanie szlaczków, lustrzane odbicia figur.
          • rozwijanie umiejętności mierzenia długości – w zakresie dostępnym dzieciom(1 cm, 1 m, 1 km, stopa, kroki, łokieć, dłoń, patyk, sznurek, miara) oraz mierzenia płynów – pomaga dzieciom zrozumieć pojęcia: mniej – więcej.
          • układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych – jest dalszym rozwijaniem umiejętności rachunkowych dzieci i stanowi przygotowanie ich do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole.
          • konstruowanie gier przez dzieci – hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolności do wysiłku umysłowego: gry – opowiadania, gry z czynnościami matematycznymi (doliczania, odliczanie).
          • korzystanie w zabawach matematycznych z technologii informatyczno – komputerowej.
          • korzystanie z innowacyjnych pomocy m.in. ozoboty, wiatraki matematyczne, maty do kodowania, pomoce Marii Montessori.

          W wyniku realizacji działań związanych z innowacją dzieci 3,4-letnie będą potrafiły:

          • określić położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała,
          • znać i rozróżniać kierunki w przestrzeni - przód, tył, góra, dół, bok,
          • posługiwać się określeniami - daleko - blisko, wysoko - nisko, szeroki - wąski, gruby - cienki,
          • tworzyć zbiory przedmiotów ze względu na wybraną cechę,
          • porównywać liczebność dwóch zbiorów za pomocą łączenia w pary, znać pojęcie "para",
          • posługiwać się liczebnikami w zakresie 1 - 4,
          • rozumieć i stosować pojęcia - dzisiaj, wczoraj, jutro,
          • określać położenie przedmiotów w przestrzeni - na, pod, za, obok, wysoko, nisko,
          • określać ciężar przedmiotów - ciężki, lekki,
          • manipulować figurami geometrycznymi przestrzennymi i płaskimi.
          • kodować z pomocą nauczyciela
          • znać elementy programowania, zapoznać się z nowymi technikami

          W wyniku realizacji działań związanych z innowacją dzieci 5,6-letnie będą potrafiły:

          • różnicować strony – prawą i lewą, lepiej określać kierunki w przestrzeni;
          • stosować określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni;
          • lepiej dodawać i odejmować na konkretach i w pamięci w sytuacji użytkowej;
          • posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi, odróżnić liczenie błędne od poprawnego;
          • rozpoznać obraz graficzny cyfr oznaczających liczby od 0 do 10, eksperymentować z tworzeniem kolejnych liczb;
          • sprawniej rozwiązywać proste działania matematyczne z użyciem znaków: +, -, =;
          • lepiej rozpoznawać podstawowe figury geometryczne płaskie i przestrzenne;
          • kojarzyć kształty figur przestrzennych z przedmiotami codziennego użytku;
          • łatwiej i szybciej klasyfikować różne przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układać przedmioty w grupy, szeregi rytmy, odtwarzać układy przedmiotów i tworzyć własne, nadając im znaczenie;
          • wskazywać pełne godziny na zegarze; samodzielnie konstruować gry matematyczne i rywalizować w grach;
          • posługiwać się umownymi znakami, np. strzałkami
          • sprawniej określać ciężar, przez porównywanie za pomocą wagi szalkowej, ręki i na oko;
          • eksperymentować, szacować, przewidywać, dokonywać pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
          • używać w zabawie i w czasie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
          • operować wartościami monet i banknotów o niskich nominałach, porządkować je oraz określić ich przeznaczenie i znaczenie w gospodarstwie domowym;
          • lepiej rozwijać odporność emocjonalną;
          • dostrzec asymetrię w otoczeniu.
          • kodować z pomocą nauczyciela
          • konstruować gry samodzielnie lub z pomocą nauczyciela
          • znać elementy programowania, zapoznać się z nowymi technikami

    • Kontakt

      • Przedszkole Publiczne nr 23 w Rzeszowie
      • dyrektor@pp23.resman.pl; sekretariat@pp23.resman.pl
      • 17 748 33 65
      • ul. Hoffmanowej 12, 35-016 Rzeszów Poland
      • Dyrektor: 17 748 33 65 Dyżur Dyrektora poniedziałek 7:30 - 8:30 wtorek 14:30 - 15:30
      • Księgowość: 17 748 33 66
      • Intendent: 17 748 33 63
      • Nauczyciele: 17 748 33 61
      • Fax: 17 748 33 67